Vineri, 24 noiembrie, la Muzeul Municipal Călărași, începând cu ora 17.00, va avea loc o prezentare, urmată de o dezbatere despre cum putem aborda subiecte relevante pentru adolescenți (limitele în relațiile personale, autocunoașterea sau relaționarea cu ceilalți), prin intermediul unor cunoștințe și experiențe practice din sfera cinematografiei.
Evenimentul face parte din proiectul Limite de cadru, care și-a propus să creeze un plan de educație informală coerent, sustenabil și replicabil, prin care liceenii să se poată cunoaște mai bine și să ajungă să dezvolte relații sănătoase cu ceilalți.
Scopul proiectului este să cunoaștem atât studenți la film și profesioniști interesați de formate de curs structurate și testate, dar și adolescenți, profesori și instituții de învățământ alături de care să punem bazele unei comunități care să împărtășească practici, căutări și resurse pentru a duce proiectul mai departe.
Într-o realitate virtuală sufocată de conținut video la care adolescenții sunt expuși în permanență, și în contextul în care învățământul liceal formal nu oferă ore de înțelegere și analiză a imaginii și a producțiilor video și cinematografice, ne-am dorit să explorăm cum putem contribui la educația liceenilor cu instrumente extrașcolare. Astfel a apărut ideea atelierelor Limite de cadru, în care ne-am propus să structurăm un format de curs prin care tehnicile și cunoștințele audiovizuale pot deveni instrumente de autocunoaștere și relaționare.
Până în prezent, proiectul a parcurs deja o etapă de cercetare prin intermediul a șase sesiuni de ateliere dedicate adolescenților, organizate în București și Călărași în perioada mai-noiembrie 2023. În cadrul atelierelor, adolescenții participanți au creat trei exerciții audiovizuale, au realizat serii de fotografii, au exersat metode de formulare a feedback-ului, au avut contact cu noțiuni de analiză a imaginii. Însă, mai presus de toate, au experimentat moduri de a vorbi despre ei înșiși și a delimita spațiul personal în raport cu spațiul de grup.
Feedback-uri ale participanților la ateliere:
- Mie mi s-a părut o experiența foarte tare, un atelier reușit în care mi-am dezvoltat pasiunea pentru creațiile cinematografice și actorie și am aflat multe lucruri noi (de exemplu, faptul că un text poate fi introdus în două genuri de filme total diferite, ideea schimbându-se radical, sau cum unghiul de filmare contribuie la mesajul transmis privitorului). Sunt foarte bucuroasă că am avut ocazia de a participa, simt ca acest curs m-a ajutat cu adevărat în a lucra mai bine cu oamenii, am râs și m-am distrat 🙂 (Mi-au plăcut joculețele)
- A fost o experiență unică. Pe lângă faptul că m-am distrat, am și aflat mai multe detalii despre film. Mi-a plăcut faptul că la fiecare activitate am fost împărțiți în echipe diferite, alese aleatoriu, astfel încât am putut sa interacționez cu majoritatea colegilor.
- Trainerii au fost super, au empatizat cu noi, au reușit să îi tempereze pe cei ce vorbeau sarcastic și deranjau (mi-ar plăcea ca și toți profesorii noștri să facă asta), s-au jucat alături de noi și ne-au zis o mulțime de lucruri faine despre modul de creare al unui film.
În urma acestor ateliere, am construit șase module de introducere în limbajul audiovizual și de explorare a temei limitelor personale. Structura modulelor a fost îmbunătățită după fiecare atelier, urmând ca varianta finală să fie implementată în vacanța de Crăciun alături de două noi grupe.
Echipa de traineri care au condus etapa de cercetare a fost formată din Simona Constantin (regizoare de film și curatoare), Catinca Dorobanțu (producatoare de film și actriță), Andreea Lăcătuș (regizoare și producătoare culturală) , Alex Lungu (regizor și monteur) și de Dalesia Cozorici și Laurențiu Bondarenco, interni ai proiectului și studenți la Facultatea de Film. Echipa a fost însoțită și de specialiști, precum Silvia Guță, psihoterapeut, creatoarea proiectului „In a relationship” și Alex Mircioi, dramaturg și critic de film.
Proiectul este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național în cadrul sesiunii de proiecte nr.II/2023, aria Educație prin Cultură.
Be the first to comment