
ITM Cãlãraşi a efectuat controale în vederea combaterii muncii nedeclarate şi pentru respectarea prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă şi a securităţii şi sănătăţii în muncă.
În domeniul relaţiilor de muncă, s-au efectuat 21 de controale din care 17 au fost pe muncă nedeclarată. În acest context, au fost sancţionați 3 angajatori și au fost aplicate amenzi în valoare de 40000 de lei pentru muncă nedeclarată. În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, s-au efectuat 10 controale, au fost depistate 13 deficiențe, în urma cărora au fost sancţionaţi 9 angajatori. Pentru neconformităţile constatate au fost dispuse măsuri cu termene precise de rezolvare.
Acţiunile de control au fost efectuate în diferite domenii de activitate: construcții, agricultură, comerț, fabricarea pâinii, prăjiturilor și a produselor de patiserie, creșterea păsărilor, activități de asistență spitalicească, învățământ secundar general, colectarea deșeurilor nepericuloase, activități de servicii privind sistemele de securizare, alte activități anexe transporturilor, lucrări de tâmplărie și dulgherie, fabricarea de uși și ferestre din metal, baruri și alte activități de servire a băuturilor, comerț cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor, comerț cu amănuntul al hranei pentru animalele de companie, în magazinele specializate, activități de jocuri de noroc și pariuri, școli de conducere (pilotaj),etc.
Printre neconformităţile constatate au fost:
-angajatorul nu a respectat prevederile art. 4(1)a din HG nr. 905/2017, cu privire la transmiterea în Revisal a contractelor individuale de muncă;
-nu a respectat prevederile art. 4 alin.1 lit.a din H.G. 905/ 2017 cu privire la transmiterea datelor în registrul general de evidenţă a salariaţilor;
-nu a întocmit programarea concediilor de odihnă conform prevederilor art. 148 alin. 1, din Lg. 53/2003, republicată- respectiv cu consultarea salariaţilor ;
-nu face dovada achitării drepturilor salariale;
-nu a avut în vedere, ca la emiterea deciziilor de încetare, sub sancţiunea nulităţii absolute, acestea să conţină precizări cu privire la termenul în care decizia poate fi contestată în instanţa judecătorească ;
-nu face dovada comunicării adeverinţelor de vechime și a extrasului din revisal, pentru salariații care au încetat activitatea;
-nu a respectat prevederile art. 3 alin. 2 lit. o și 4 alin. 1 lit. e din H.G. 905/2017 cu privire la completarea și transmiterea în registrul general de evidenţă a salariaţilor, a cauzelor de suspendare a contractelor individuale de muncă pentru concediile fără plată sau absențele nemotivate ;
-nu a respectat prevederile art. 97 alin.1 şi art. 98 din Legea nr. 367/2022 cu privire la procedura de iniţiere a negocierii colective la nivel de unitate a contractului colectiv de muncă;
-nu face dovada compensării în bani a concediului de odihnă neefectuat în cursul anului pentru toți salariații care au încetat activitatea;
-angajatorul nu a făcut evaluarea riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională pentru locul de muncă “magaziner”;
-în fața tabloului electric nu exista covor electroizolant sau grătar din lemn;
-societatea nu a luat măsuri de protejarea corespunzătoare a cablurilor electrice;
-fișele individuale de instruire ale lucrătorilor nu prevedeau traseul și durata deplasării de la domiciliu la locul de muncă și invers;
-marcajele căilor de acces și circulație nu erau refăcute;
-căile de circulație nu erau eliberate și menținute libere de orice obstacol;
-la fișa individuală de SSM a fiecarui salariat, nu era anexată o copie a fișei de aptitudini completată și semnată de medicul de medicina muncii;
-căile de ieșire în caz de urgență nu erau semnalizate în mod corespunzator;
-evaluarea riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională pentru locul de muncă “stivuitorist”, nu era efectuată;
-prizele de alimentare cu energie electrică nu erau inscripționate cu valoarea tensiunii de alimentare, așa cum rezultă din buletinul de verificare PRAM.
Be the first to comment