Inspectorii de muncă din Călărași au efectuat săptămâna trecută controale în următoarele domenii de activitate: comerț, confecții textile, tăierea și rindeluirea lemnului, lucrări de instalații electrice, agricultură, construcții, întreținerea și repararea autovehiculelor, activități de protecție și gardă, furnizarea de abur și aer, alte activități de tipărire, exploatare forestieră, alte domenii de activitate.
Acțiunile de control au avut în vedere următoarele obiective:
- verificarea respectării de către angajatori și angajați măsurile pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei cu COVID 19;
- identificarea și combaterea muncii nedeclarate;
- respectarea prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă;
- eliminarea neconformităților constatate și dispunerea de măsuri.
- În urma controalelor efectuate, au fost depistate următoarele deficiențe:
- neacordarea drepturilor salariale;
- lipsa programării concediilor de odihnă;
- necompensarea la încetare CIM;
- neacordarea repausului săptămânal;
- neevidențierea orelor prestate;
- necompletarea dosarelor personale;
- lipsa dovezilor de comunicare a deciziilor pentru încetarea contractului individual de muncă și a adeverințelor de venit;
- planul de prevenire și protecție revizuit și completat cu măsurile stabilite pentru combaterea răspândirii virusului SARS CoV-2 nu a fost adus la cunoștința lucrătorilor în cadrul efectuării unei instruiri periodice suplimentare;
- afișele de la intrare și din cele mai vizibile locuri din unitate, privind regulile de conduită obligatorie pentru angajații și pentru toate persoanele care intră în spațiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirusul SARS-CoV-2, sunt deteriorate;
- unitatea nu a prezentat verificarea ISCIR a echipamentului de munca utilizat pentru manevrat marfa (liza), nu a prezentat autorizațiile ISCIR pentru personalul manevrant al echipamentului de muncă menționat și, totodată, nu a prezentat instrucțiunile proprii SSM pentru utilizarea lizei;
- societatea nu avea amplasat un covor electroizolant în zona tabloului electric;
- grupurile sanitare nu erau dotate cu hârtie igienica, dezinfectanți și șervetele din hârtie în curtea depozitului nu sunt stabilite culoare speciale de acces în incinta depozitului și de circulație pentru angajați în vederea evitării aglomerației la locurile de muncă;
- tematica anuală pentru instruirea periodică a personalului nu a fost revizuită și completată cu instrucțiuni proprii de ssm privind riscurile de infectare și de răspândire a coronavirusului SARS-CoV-2;
- angajatorul nu a identificat riscurile specifice condițiilor de contaminare epidemiologică și nu a actualizat documentul de evaluare a riscurilor pentru sănătatea angajaților;
- în depozitul de produse de uz fitosanitar există obiecte care nu au nicio legătură cu activitățile fitosanitare;
- la CT societatea nu a întocmit o instrucțiune/procedură clară de lucru privind periodicitatea de vizualizare efectuată de către operator la fiecare CT de bloc;
- la CT-urile vizitate trusele sanitare existente nu erau complete și nici marcate/semnalizate corespunzător;
- zonele cu EM care nu mai sunt funcționale de la CT nu erau marcate și semnalizate cu toate dispozitivele;
- grătarele metalice existente peste canalul de evacuare apa de la CT erau degradate și nu acopereau în totalitate toata suprafața;
- tematicile privind instruirea periodica 2021 nu cuprind documentele întocmite de angajator, privind prevenirea răspândirii coronavirusului SARAS-CoV-2 (ERAIP, PPP, IPSSM, ). Nu exista concordanță între tematica privind instruirea periodica și materialele prelucrate lucrătorilor și consemnate în fișele de instruire individuală.
Rezultatul controalelor:
- inspectorii de muncă din cadrul compartimentului relații de muncă – au verificat 49 de angajatori, 6 au fost sancționați și s-au aplicat amenzi în valoare de 1500 de lei. Au fost dispuse 88 de măsuri cu termene precise de rezolvare.
- inspectorii de muncă din cadrul compartimentului securitate și sănătate în muncă – au efectuat 20 de controale, 15 angajatori au fost sancționați. Pentru remedierea deficientelor s-au aplicat 32 de măsuri cu termene precise de rezolvare.
În cursul trimestrelor I și IV 2021 se va desfășura „Acțiunea de verificare a respectării prevederilor legale de securitate și sănătate în muncă în ceea ce privește modul de utilizare a echipamentelor de muncă și a tehnologiilor de exploatare în parchetele forestiere, inclusiv la transportul tehnologic al masei lemnoase pe drumurile forestiere”, având următoarele obiective:
- diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea prevederilor legale de către angajatorii care efectuează activități de exploatare forestieră, precum și activități de transport tehnologic al masei lemnoase pe drumurile forestiere;
- creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor din domeniul de activitate exploatare forestieră în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă și luarea tuturor măsurilor necesare în vederea prevenirii accidentelor de muncă;
- eliminarea neconformităților constatate în domeniul securității și sănătății în muncă în activitățile specifice ale societăților comerciale din domeniul exploatărilor forestiere.
Be the first to comment