Având în vedere temperaturile ridicate din această perioadă și faptul că tot mai mulţi cetăţeni vor obişnui să-și petreacă timpul liber în apropierea cursurilor de apă, la plajă, se impune respectarea unor măsuri minime preventive pentru a evita producerea unor situații de urgență pe care nu ni le dorim, motiv pentru care Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Călărași a actualizat planul de măsuri în caz de înec, dar și planul pentru prevenirea și atenuarea efectelor caniculei și secetei prelungite.
Pentru prevenirea riscurilor de înec se recomandă:
► scăldatul să se facă doar în locurile special amenajate;
► nu vă scăldaţi în râuri, lacuri, canale de irigaţii sau alte cursuri de apă unde malurile sunt abrupte, curenţii sunt foarte puternici, albiile nămoloase sau pline cu plante, pietre, crengi şi trunchiuri de copaci;
► nu intrați în apă după expunere îndelungată la soare ori după ce ați consumat alcool;
► dacă nu ştiţi să înotaţi foarte bine, nu vă aventuraţi în locuri periculoase, nesupravegheate; folosiţi în acest scop doar bazinele special amenajate şi supravegheate de personal calificat;
► se vor respecta întotdeauna recomandările administratorului locului de agrement şi se va folosi întotdeauna echipamentul de protecţie furnizat de acesta;
► este indicat ca autorităţile publice locale şi operatorii economici care administrează sau au pe raza teritorială cursuri de apă ori alte suprafeţe de apă care pot prezenta pericol de înec, să identifice aceste locuri şi să le semnaleze prin instalarea unor panouri de avertizare.
De asemenea, temperaturile ridicate constituie factori de risc pentru desfășurarea normală a activităților economice și sociale la nivelul unităților administrativ-teritoriale.
Persistența temperaturilor ridicate pe o perioadă mare de timp poate influența negativ starea de sănătate a populației, îndeosebi a celor din grupele de risc major, fapt ce impune conjugarea eforturilor instituțiilor, atât din domeniul administrației publice locale, respectiv comitetele județene și comitetele locale pentru situații de urgență, cât și ale serviciilor deconcentrate de specialitate.
Pentru gestionarea situațiilor de urgență specifice sezonului estival, se vor întreprinde următoarele măsuri:
Informarea cetățenilor din localitățile expuse riscului lipsei resurselor de apă despre asigurarea din timp, a unor capacități individuale de stocare a apei potabile, atât pentru consum uman, cât și zootehnic;
Stabilirea ”treptelor” de diminuare a debitelor resurselor de apă, în scopul folosirii raționale a resursei la dispoziție, potrivit următoarelor priorități: alimentarea cu apă pentru populație, sectorul industrial și agricultură;
Dispunerea măsurilor de verificare a potabilității apei, atât în instalațiile centralizate de distribuție, cât și în fântânile sau puțurile publice și inscripționarea locurilor unde apa nu este potabilă;
Identificarea resurselor suplimentare de alimentare cu apă sau captări și aducțiuni noi;
În localitățile supuse lipsei resurselor de apă potabilă pentru populație, se va analiza posibilitatea contactării unor societăți producătoare sau distribuitoare de apă potabilă pentru a asigura necesarul pentru populație;
Stabilirea, la nevoie, a unor trasee și orare fixe de furnizare a apei, în situația transportului de apă potabilă în teritoriu;
În localitățile afectate de caniculă în care există riscul apariției unor sincope în asigurarea apei potabile, se va convoca în ședință extraordinară C.L.S.U. pentru stabilirea unor măsuri de asigurare a apei potabile pentru consum uman și zootehnic;
Constituirea unor echipe în scopul identificării unor mijloace de transport apă potabilă și menajeră, precum și asigurarea transportului acestuia către populația afectată;
Verificarea respectării interdicțiilor referitoare la incendierea miriștilor, vegetației uscate și rampelor de gunoi pe perioada caniculei, conform legislației în vigoare;
Stabilirea resurselor umane și materiale care vor fi folosite pentru stingerea incendiilor la fondul forestier și la culturile agricole;
Intensificarea acțiunilor cu caracter preventiv și a celor de intervenție a S.V.S.U.;
Instruirea șefilor serviciilor voluntare pentru situații de urgență cu privire la modul de îndeplinire a obligațiilor legale care le revin.
Pregătirea tuturor mijloacelor din dotare pentru asigurarea intervenției pentru îndepărtarea efectelor negative la solicitarea autorităților publice locale sau a cetățenilor;
Identificarea, cu sprijinul autorităților administrației publice, ONG-urilor și voluntarilor, a persoanelor vulnerabile și monitorizarea acestora;
Analizarea necesității luării măsurilor pentru reducerea programului normal de lucru și limitarea activităților desfășurate în aer liber, în situația depășirii pragului critic de 80 de unități;
Executarea de controale pentru a se urmări dacă angajatorii asigură pentru salariați condiții optime de muncă:
Asigurarea asistenței medicale de urgență în cazurile de afecțiuni medicale provocate de temperaturile crescute;
Amenajarea, instalarea și menținerea funcționalității punctelor stradale de prim ajutor (corturi) pentru acordarea asistenței medicale persoanelor în vârstă sau cu diverse afecțiuni care pot fi agravate în condiții caniculă;
Asigurarea ventilației (aer condiționat) în spațiile amenajate pentru prim ajutor de către primării și dotarea cu apă potabilă, care să fie distribuită gratuit persoanelor afectate de caniculă;
Intensificarea controalelor în piețele agroalimentare, precum și în magazinele cu specific alimentar în scopul depistării și evitării situațiilor de comercializare a produselor alimentare degradate sau alterate;
Intensificarea acțiunilor de verificare și control în scopul depistării și prevenirii apariției eventualelor boli la animale (epizootii), precum și asigurarea unei intervenții rapide în cazul situațiilor;
Retransmiterea în timp operativ a înștiințărilor și avertizărilor hidrometeorologice primite, inclusiv, la nevoie, prin sistemul RO-ALERT (în cazul fenomenelor meteo extreme sau alte situații care amenință grav comunitățile), în scopul aplicării de către C.L.S.U. a planurilor proprii de măsuri;
Acordarea asistenței tehnice de specialitate, precum și sprijinirea reprezentanților administrației publice locale și operatorilor economici pentru cunoașterea și respectarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor specifice perioadelor caniculare;
Monitorizarea pagubelor produse la culturile agricole ca urmare fenomenului de secetă;
Asigurarea fluxului informațional cu privire la evoluția situației operative și a situațiilor speciale ori cu risc major, cauzate de vremea nefavorabilă și de fenomenele meteorologice periculoase, pentru corelarea măsurilor și altor activități din competență;
Diseminarea către populație și operatori economici, prin intermediul mass-media și rețelelor sociale, a măsurilor de prevenire ale efectelor periculoase pentru sănătatea populației în perioadele caniculare (conform anexei prezentului plan);
Elaborarea unor programe speciale de măsuri pentru prevenirea incendiilor specifice perioadelor caniculare sau secetoase în zonele cu risc crescut de incendiu (conform anexei nr.2 din Dispoziția Secretarului de stat, Șef al Departamentului pentru Situații de Urgență nr. 955 din 28.07.2021);
Be the first to comment