Inspectorii de muncă din Călărași au efectuat, săptămâna trecută, controale în următoarele domenii de activitate: comerț, agricultură, întreținerea și repararea autovehiculelor, transport marfă, fabricarea sticlei, baruri și restaurante, asistență medicală, alte domenii de activitate. Valoarea amenzilor aplicate în urma acțiunii a fost de 10.000 de lei.
Astfel, potrivit ITM Călărași, acțiunile de control au avut în vedere următoarele obiective:
- verificarea respectării de către angajatori și angajați măsurile pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei cu COVID 19;
- identificarea și combaterea muncii nedeclarate;
- respectarea prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și a securității și sănătății în muncă;
- eliminarea neconformităților constatate și dispunerea de măsuri.
În urma controalelor efectuate, au fost depistate următoarele deficiențe:
- neacordarea drepturilor salariale;
- lipsa programării concediilor de odihnă;
- lipsa dovezilor de comunicare a deciziilor de încetare a activității și a adeverințelor de venit;
- neacordarea repausului săptămânal;
- neevidențierea orelor prestate;
- necompletarea dosarelor personale;
- angajatorul nu a consemnat în fișele de instruire rezultatul testărilor anuale a cunoștințelor de ssm;
- angajatorul nu a asigurat în spațiul destinat pentru pacienți un recipient (marcat și semnalizat) ptr. aruncarea EIP-lui utilizat de pacienți;
- angajatorul nu a afișat la intrare și în locuri vizibile reguli de conduită obligatorii pentru pacienți/vizitatori;
- evaluarea riscurilor pentru prevenirea contaminării cu coronavirus și instrucțiunile proprii ptr. prevenirea contaminării cu coronavirus nu sunt semnate de administrator la rubrica “aprobat”;
- locul de munca special amenajat pentru colectarea deșeurilor biologice nu este semnalizat în mod corespunzător;
- angajatorul a identificat riscurile specifice condițiilor de contaminare epidemiologică și a actualizat documentul de evaluare a riscurilor pentru securitatea și sănătatea angajaților la noile condiții de desfășurare a activității, în vederea luării măsurilor necesare pentru combaterea răspândirii SARS-CoV-2, dar nu are legătură cu personalul din cabinetul medical, făcându-se referire la personalul care desfășoară activitatea de vânzare etc;
- planul de prevenire și protecție revizuit și completat cu masurile stabilite pentru combaterea răspândirii virusului SARS CoV-2 (întocmit în baza evaluării riscurilor revizuita pentru SARS-CoV-2) nu a fost adus la cunoștința lucrătorilor în cadrul efectuării unei instruiri periodice suplimentare;
- angajatorul nu a afișat la intrare și în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajați și pentru toate persoanele care intră în spațiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirusul SARS-CoV-2;
- angajatorul nu a stabilit o procedura privind păstrarea/depozitarea/distrugerea EIP-lui utilizat;
- instrucțiunile proprii nu cuprind reglementari ssm privind gestionarea deșeurilor rezultate din activităţile medicale;
- nu s-au prezentat tematicile privind instruirea periodică ssm pe anul 2021 (ultima instruire periodică s-a efectuat în luna decembrie 2020). La întocmirea tematicilor privind instruirea periodica ssm pe anul 2020 nu s-a ținut seama de toate activităţile complementare desfășurate de către lucrători (ex. curățenie) pentru care s-au întocmit IPSSM;
- tematica anuală pentru instruirea periodică a personalului nu a fost revizuită și completată cu instrucțiuni proprii de securitate și sănătate în muncă privind riscurile de infectare și de răspândire cu coronavirusul SARS-CoV-2;
- la nivelul depozitului cu substanțe de protecția plantelor nu este asigurată semnalizarea de securitate în zona de colectare a deșeurilor chimice periculoase;
- în curtea depozitului nu sunt stabilite culoare speciale de acces în incinta depozitului și de circulație pentru angajați în vederea evitării aglomerației la locurile de muncă;
- nu a fost respectata procedura întocmită pentru utilizarea recipientelor speciale pentru transvazarea substanțelor periculoase (au fost utilizate sticle de apa).
Rezultatul controalelor:
- inspectorii de muncă din cadrul compartimentului relații de muncă – au verificat 37 de angajatori, 3 au fost sancționați. Au fost dispuse 47 de măsuri cu termene precise de rezolvare;
- inspectorii de muncă din cadrul compartimentului securitate și sănătate în muncă – au efectuat 28 de controale, 27 de angajatori au fost sancționați și au fost aplicate amenzi în valoare de 10.000 de lei. Pentru remedierea deficientelor s-au aplicat 47 de măsuri cu termene precise de rezolvare.
Be the first to comment